“علیرضا بزرگمهری”رییس انجمن پرداخت الکترونیکی گفت:
در دنیا نظامهای پرداخت مبتنی برکارت اعتباری هستند. در اینجا نظام ما مبتنی برکارت نقد است که بحث بالابردن هزینه پول را خود به خود در بردارد.
در دنیا شرکتهایی داریم که به صورت تخصصی در حوزه پرداخت کار میکنند. در واقع 12 PSP ما شبیه به این موضوع بود. در برههای قرار شد این 12 شرکت به 5 شرکت تقلیل پیدا کنند و قانونگذاری سختترشود تا بتوانیم 5 processor داشته باشیم. قرار نبود این processor ها مستقیم با پذیرندهها وسازمانهای غیرپرداخت الکترونیکی کار کنند. قرار بود به سایر ردهها سرویس دهند.
وی ادامه داد: به دلایلی که تمایل به ورود به آن ندارم این تصمیم تا سال 97 سه بار جراحی شد. اولین بار قرار شد تعداد PSP ها همان 12 تا باقی بماند. در بار دوم جراحی قرار شد قسمت مبتنی بر کارت در شرکتهایی به اسم پرداختیار که مطرح شده بود در پیش نویس اول منتقل شود. سومین بار قرار شد از دنیای بسیار بزرگی به اسم card not Present ، IPG و MPG صرفا به شرکتهای پرداخت یار برسد. زمان عمل که رسید قرار شد PSP کارخود را بکند، IPG و MPG و پرداخت یار را بدهد. در نهایت این چیزی شد که میبینید.
سال 93 یک نظام پرداخت 13 شرکتی تعریف شد که بعدا به دلایلی به 12 شرکت تقلیل یافت. این 12 شرکت پرداخت که در فرهنگ این صنعت PSP نامیده میشوند تا سال 97 به صورت انحصاری تنها موجودیتهای قانونی در این نظام پرداخت بودند
رییس انجمن پرداخت الکترونیکی افزود: تغییراتی داشتهایم اما این تغییرات آنچنان فاقد اثر لازم برای کسب وکار پرداختیار است که آنها در بخش عمدهای دلزده و سرخورده هستند یا تصمیم گرفتهاند به سایر فیلدهای حوزه پرداخت برود. برخی فکر میکنند مشکل پرداخت یاران، مشکل اینماد است. موضوع این نیست. هر کسب و کاری بایستی یک مزیت رقابتی داشته باشد.
وی ادامه داد: میخواهیم بررسی کنیم که این مزیت رقابتی مدیریت فناوریهای نوین بانک مرکزی در دوره قبل ناصر حکیمی به ارث گذاشتهاند شامل چه اِلِمانهایی است و چه نتایجی را به همراه دارد.
بزرگمهری با اشاره به انحصاری بودن PSP ها در حوزه پرداخت، گفت: سالهاست که در این باره حرف زده میشود و مصوبه هیأت وزیران وجود دارد اما در عمل هیچکس نگاهی هم به آن نمیکند. عمل واقعی روی آن انجام نمیشود. PSP ، IPG میدهد. جالب است که جایزه هم میدهد. ما در پرداخت یاری کارمزد میگیریم.
وی افزود: بنابراین صاحب business میگوید آنجا میروم و هم شانس جایزه را دارم و هم درصدی از تراکنش را دریافت میکنم. اینجا باید کارمزد هم بدهند. سیتواسیون منظم دارد. یعنی حتما در چرخه بعدی پول پذیرنده به او واریز میشود. مغایرتی رخ میدهد.
رییس انجمن پرداخت الکترونیکی ادامه داد: PSP تکلیفش مشخص است. چون در cycle بعدی رخ میدهد ابزار مغایرتگیری بسیار شفاف و روشن است. بارها شده که یک پذیرنده تعدادی از تراکنشاش در cycle بعدی بوده است و آن یکی 2 cycle آن طرف تر بوده است. بنابراین امکان مغایرتگیری سیستمی هم دیگر ممکن نیست.باید بنشینیم بین تراکنشها پیدا کنند که این تراکنش سیتواسیوناش رخ داده است یا خیر.
وی ادامه داد: به مشتری بگوییم در کدام cycle وجود دارد. در یک نظام کارمزدی که 11 سال پیشPOS GPRS روی 400 هزارتومان بود. برای این نظام 250 تومان یا 205 تومان کارمزد تعریف شده است. امروز هنوز که POS ، 10 میلیون تومان شده است نظام کارمزد و طبقهبندیاش همان است. آن زمان شما با 25 هزارتومان خرید در سوپرمارکت بخشی از مایحتاج خانه را خریده بودید امروز با یک میلیون تومان هم ممکن است نتوانید و نظام کارمزد هنوز همان قبلی است.
او اظهارداشت: 3 سال است میخواهند جلسه ای بگذارند تا این نظام را درست کنند. بعد در این نظام پرداخت ، بانک صادرکننده کارت جور کل را بکشد. در هیچ نقطه ای از دنیا اینطور نیست.
وی افزود: Merchant کارت هولدر مشخص نیست. نظام کاملا غلط و ابداعی که برای یک برهه تشویقی 2 ساله طراحی شده بود. از سال 83 تا به امروز 17 سال است این نظام به همین روش غلط ادامه پیدا می کند. آخرین آیتم این است که در دنیا نظامهای پرداخت مبتنی برکارت اعتباری هستند. در اینجا نظام ما مبتنی برکارت نقد است که بحث بالابردن هزینه پول را خود به خود در بردارد.
بزرگمهری گفت: شرکت پرداختیار نمیداند قبلا سرمایه ثبت شده آزاد بود. یک دفعه تصمیم گرفته شد که یک میلیارد سرمایه ثبت شرکت باشد. ممکن است سال بعد رقم دیگری باشد. یعنی هیچ ثباتی در کار نیست.
بزرگمهری توضیح داد: انجمن شرکت پرداختهای الکترونیک و حتی قبل از آن معتقدیم راهکارهای زیادی وجود دارد برای اینکه این مدل معیوب بیمار را تصحیح کنیم. اما لازم است دوستان از این ظرفیت قبل از تصمیمگیری استفاده کنند. صدای فعالان این حوزه، متخصصان و پیشکسوتان را بشنوند.
وی افزود: ما بارها با شاپرک و بانک مرکزی مکاتبه کردهایم که راجع به تک تک این چالشها راهکار اقتباسی از آنچه که در دنیا رخ میدهد وجود دارد و ما به عنوان یک نگران، ذی نفعی که دارای نگرانی است و مطالبههای صنفی را در این حوزه دنبال میکند علاقه مند هستیم کمک کنیم تا مدل درست شود.
رییس انجمن پرداخت الکترونیکی ادامه داد: متاسفانه اراده جدی نمیبینیم. چیزی از دوره قبل معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی به ارث گذاشته شده است و به نظر میرسد هیچ کس اراده و شهامتی برای تغییر این مدل به شکل جدی در هیچ یک از ارکان و اجزا ندارد.
شرکت پرداختیار نمیداند قبلا سرمایه ثبت شده آزاد بود. یک دفعه تصمیم گرفته شد که یک میلیارد سرمایه ثبت شرکت باشد. ممکن است سال بعد رقم دیگری باشد. یعنی هیچ ثباتی در کار نیست.
بزرگمهری اظهارداشت: وقتی به پرداختیار میگویید اینماد را بگیر. سیتواسیون تراکنش تو مشخص نیست و هر لحظه ممکن است سیتواسیونش با اشکال مواجه شود و مسئولیتی هم نمیپذیریم که حداقل به مشتری اطلاع بدهیم که تقصیر تو نیست کتک میخوری. کارمزد بگیرد. کارمزد میدهد. همه این بلاها را سرش میآوریم. آنوقت مشتری که حاضر است با این پرداختیار کار کند معمولا مشتری است که نمیتواند مدارک و اطلاعات لازم PSPرا به شکل قانونی بدهد. مواردی مثل شرط بندی، قمار، رمزارز در شکل غیرقانونی.
وی افزود: ما با یک مدل کسب و کار غلط هدایت کردیم که پرداخت یارها مجبور شوند برای بقا از هر پذیرندهای حمایت کنند و به آن تن در دهند. بعد میگوییم در قسمت پرداختیاری شما چنین مشکلاتی است. منشا آن کیست؟ جالبتر این است که میگویند اینماد هم بگیری دیگر برای من هیج چیزی باقی نمیماند. من با این approach مخالف هستم. پرداخت یارها باید بروند بگویند این اصلا چه وضع مدل است. باید عقلانیتی هم برآن حاکم باشد. باید مدل درست باشد. اما بحث، بحثِ بقا است؛ اینقدر سطح کسب و کارپرداخت یاری را تقلیل دادند.
رییس انجمن پرداخت الکترونیکی ادامه داد: در حالی که در دنیا این نوع از صنعت خودش موتور تولید، خلاقیت، اشتغال و رشد GDPکشور است. معتقدم خیلی از کارهایی که در سالهای اخیرانجام شد نتوانست کمکی به وضع موجود و اصلاح این مدل بکند.
بزرگمهری گفت: تصور کنید سازمانی با پرداختیاری کار میکند که بعضا ستواسیون نامنظم دارد. اشکالات رفع مغایرتگیری دارد و کارمزد هم میگیرد. سراغ مدیری دولتی برود که در نهاد بالادستی کارمیکند. بگوید برای چه این کار را میکنی. من ستواسیونم یک cycle است. کارمزد نمیگیرم و هدیه هم برایت میفرستم. درصدی از کارمزد را هم میدهم و سرویسم دقیقتر و بهتر قابل مغایرتگیری است. این یعنی عدم ماندگاری که دکتر جابری به آن اشاره کردند.
وی در جمعبندی سخنان خود گفت: عزیزان کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، دوستان وزارت اقتصاد شورای پول و اعتبار، معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی، شرکت شاپرک و عزیزانی که زحمت میکشند میگویم یک ظرفیت فوق العادهای را با یک صدای واحد و بدون حاشیه در انجمن پرداخت الکترونیک فراهم کردهایم.
حاضریم کمک کنیم تا فاصلهها برداشته شود و اینطور نباشد که عدهای در برج عاج تصمیم بگیرند و عدهای پایین له شوند و حتی امید نداشته باشند که آیا سال آینده میتوانند در این پنل شرکت کنند. این رویه ناصواب، نادرست و هدایت کننده کسب و کارهای حوزه پرداخت به روشهای نادرست را لطفا خاتمه دهید
بزرگمهری افزود: اگر ارادهای، میلی ( باوجود بارها مکاتبه) برای تصحیح مدل، نه تصحیح بخشی از عملیات ، در شما وجود دارد و میخواهید به جامعه نشان دهید که این دغدغه را میبینید و علاقمند هستید بسمالله ما هستیم. حاضریم کمک کنیم تا فاصلهها برداشته شود و اینطور نباشد که عدهای در برج عاج تصمیم بگیرند و عدهای پایین له شوند و حتی امید نداشته باشند که آیا سال آینده میتوانند در این پنل شرکت کنند. این رویه ناصواب، نادرست و هدایت کننده کسب و کارهای حوزه پرداخت به روشهای نادرست را لطفا خاتمه دهید.
او در پاسخ به پرسش یکی از حضار مبنی براینکه تعدادی از شرکتهای PSPشرکت پرداختیار درست کرده اند، اگرچنین کسب و کاری اینقدر بد است چرا PSP وارد این حوزه شده است. آیا آن شرکت پرداختیار نسبت به یک پرداخت یار مستقل مزیتی دارد ، گفت: بله. سرتاسر برایشان مزیت است. شرکت وابسته به PSP به خاطر میزان دسترسی به اطلاعات مربوط به تراکنشها، اطلاعات و database بزرگی از کسب و کارهای مرتبط با PSP قطعا مزیت رقابتی دارد و برای PSPهم ایجاد انگیزه می کند.
بزرگمهری در واکنش به ابراز گلایه یکی از حضار به بولتن شاپرک نیز توضیحداد: بارها با شاپرک صحبت کردهایم سنجیدن با این شاخصهها در بولتنی که فقط در آن تعداد مطرح است اشتباه است. اما خوب تغییرسخت است. باید انگیزه واقعی برای آن وجود داشته باشد. امیدواریم این عزم و اراده در بانک مرکزی، شاپرک و نهادهای بالادستی قانونگذار به وجود بیاید.
“سید مهیار میرنظامی” مدیرعامل شرکت ستاره پیشگام نوران در این نشست گفت:
کسانی که دغدغه حل مشکلات کشور را دارند اگر صدای ما را میشنوند تا نوشدارو بعد از مرگ سهراب نشده است، این 120 شرکت کسب و کارها و جوانهایی هستند که زحمت کشیده و به نقطه ناامیدی رسیده اند بعد از این نقطه دیگر فرصتی نیست که دوستان را برگردانیم.
متولیان و مدیران قطعا چالشها را میدانند. میخواهم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنم. به عنوان کسی که 5 سال است در این سیستم کارمی کند، صحبت میکنم. شرکتی که از صفر به عنوان استارتاپ شروع کرده است و در حال حاضر 15 نفر پرسنل دارد. یک شرکت دانشبنیان و 5 ساله است در مرکزنوآوری در دانشگاه کار میکند و مسائل را با گوشت و پوست لمس کرده است. وزارت اقتصاد دغدغه اشتغال دارد. 12 شرکت هستند. چقدر میتوانند اشتغال ایجاد کنند. 120 شرکت پرداختیار هستند که نه وام و نه تسهیلات میخواهند. فقط یک فرصت میخواهند.
او افزود: ما میخواهیم در زمینه پرداخت فعالیت کنیم با شاپرک تفاهم نامه یکساله منعقد میکنیم. بابت سرمایهگذاری و توسعه امنیت نداریم. چون سال بعد تمام مواردی که سال قبل بوده است حذف میشود و موارد جدیدی اضافه میشود. چرا باید سرمایهگذاری کنم. من که کشورم را دوست دارم، نیروهایی که آوردهام، برنامهریزی کردهام و به آنها کار یاد دادهام بدانند 5سال آینده که در این سیستم کار میکنند به چه نقطهای میرسند. هرروز دغدغه ها اضافه میشود. با دغدغهها جنگیدهایم تا بیاییم و مدلی را دربیاوریم که اشتغال ایجاد کنیم اما هر روز نگرانی هایمان بیشتر میشود.
وی ادامه داد: کسانی که متولی هستند و صدای ما را میشنوند اگر در این کشور دغدغه کار و اشتغال دارند 120 شرکت پرداخت یار است. من تعهد میدهم براساس زیرساختی که دارم ظرف یکسال تعدادی را جذب کنم. کسب وکارهای آنلاین در ایران یک تا 2 درصد هستند. متوسط جهان 10 درصد است. ترکیه 5 درصد است و در کشورهای پیشرفته 20 درصد است. ما هنوز در سنتی مانده ایم. علتش این است که شبکه توان ساپورت ندارد. شبکههای خصوصی این جرات و امنیت را ندارند که سرمایه بگذارند. 120 شرکت پرداختیار چقدر خلاقیت و نوآوری برای سیستم کشور میتوانند داشته باشند.
میرنظامی بیان کرد: همین که از این 120 شرکت اسمی وجود ندارد و سرمایهگذاری نکردهاند یعنی مدل ناقص است. توجیه اقتصادی ندارد. چون کار را شروع کردهام مجبور هستم. اما هیچ مزیتی ندارم. همین اکنون شما به یک PSP و یک پرداختیار زنگ بزن. PSP میگوید اگر 4 هزار تراکنش داشته باشی به تو کارمزد میدهم. پرداخت یار میگوید اگر تراکنش بزنی از تو کارمزد تا سقف 2 الی 4 هزارتومان میگیرم. در کجای دنیا کسب و کاری که میخواهد کاری را شروع کند حاضر است پولی که میدهند را رها کند و بیاید پول بدهد. هیچکس چنینکاری نمیکند. ما هر روز این دغدغه را داریم.
وی افزود: به عناوین و توجیهات مختلف باید کسب و کار را راضی کنیم که چرا باید با ما کار کنی. میگوییم پنل داریم و ممکن است این خدمات را بدهیم. اما راضی نمیشوند چون توجیه اقتصادی ندارد. PSP ها به این سمت میروند. عملا ما بازاریاب PSPها هستیم. به جایی رسیدهایم که ما بازار را باز کردیم. زیرساخت را زدیم و یک حرکت دیگر باعث میشود کل پرداخت یاران حذف شوند و دوباره وضعیت همانی شود که بود.
میرنظامی اظهار داشت: کسانی که واقعا در جریان نیستند و دغدغه حل مشکلات کشور را دارند اگر صدای ما را میشنوند تا نوشدارو بعد از مرگ سهراب نشده است، این 120 شرکت کسب و کارها و جوانهایی هستند که زحمت کشیده و به نقطه ناامیدی رسیده اند بعد از این نقطه دیگر فرصتی نیست که دوستان را برگردانیم.
کسب وکارهای آنلاین در ایران یک تا 2 درصد، در حالیکه متوسط جهانی 10 درصد و ترکیه هم 5 درصد است و در کشورهای پیشرفته تا 20 درصد هم میرسد.
مدیرعامل شرکت ستاره پیشگام نوران بیان کرد: در حوزه پرداخت هدفمان این بود که کسب و کارها را توسعه دهیم. کسب و کار موتور توسعه و اشتغال است. آمدیم بگوییم ما توسعه میدهیم که این کسب و کار خانگی بتواند تمام کارهایش را به درستی انجام دهد و بدون هیچ دغدغه ای تمرکز فقط روی کار و تولید خودش باشد. این مدل باعث شده است من انگیزه ام را از دست بدهم و سرویس دهی کلا قطع شود.
وی افزود: همان 12 شرکت میمانند و هر روز لَختتر میشوند. کارما تحلیل دیتا و رقبا است. هر 5 سایتی که بیشترین ترافیک را به سمت شاپرک هدایت میکنند پرداختیار هستند. با همین مدل ناقص بازهم پرداخت یارها کیفیت بالاتری از کار را ارائه میکنند.
مدیرعامل شرکت ستاره پیشگام نوران (پی استار) ادامه داد: این نشان میدهد که این مدل ناقص است. پرداختیاران در همین مدل ناقص توانستهاند رقابت کنند و زنده بمانند. ولی این مدل در نهایت به این ختم میشود که ما بازاریاب PSPها شدهایم. دوباره کار را رها میکنیم و اوضاع همین طور میماند و هیچ اتفاق مثبتی در این کشور رخ نمیدهد.
میرنظامی درباره مطالبه اصلی پرداخت یارها توضیح داد: اولین گام در حل مشکلات این است که همین موضوع تفاهم نامه قرارداد شده و چهارچوباش مشخص شود. میخواهند مشکل ما حل شود، 120 شرکت هست. هرکدام حداقل 10 تا پرسنل دارند و بین یک تا چندمیلیارد تومان سرمایهگذاری کردهاند. با ما قرارداد ببند و بگو طی 2 سال آینده این چهارچوب و الزامات را باید داشته باشی. این تعهدات تو و این تعهدات من است. سرمایه اولی را پلکانی به میزان تراکنش بالا ببر که صاحب کسب و کار بتواند نفس بکشد و آن کسی که میخواهد رشد کند. کسی هم که نمیخواهد در همان سطح باقی میماند.
کارما تحلیل دیتا و رقبا است. هر 5 سایتی که بیشترین ترافیک را به سمت شاپرک هدایت میکنند پرداختیار هستند. با همین مدل ناقص بازهم پرداخت یارها کیفیت بالاتری از کار را ارائه میکنند.
وی افزود: کارهای اجرایی و سادهای است که اگر کسی میخواهد مشکل حل شود انجام دادن آن سخت نیست. ما نمیخواهیم یک شبه این اتفاق بیفتد. واقعا اگر میخواهید انجام شود همانطور که از من بابت درست کار کردن تضمین میخواهید، شاپرک! اگر تسویه خودت هم 2 روز دیر شد جواب پذیرنده و خسارت را هم پرداخت می کنی. ما زمانی که تسویه میخورد تلفنها را خاموش میکنیم. چون هیچ پاسخی نداریم. این مسائل سادهای است که قابل حل است.
مدیرعامل شرکت ستاره پیشگام نوران (پی استار) گفت: باور کنید اگر به شرکتهای خصوصی فرصت بدهند بیشترین منفعت را بازهم لایه بالایی میبرند. چون بدون دردسر کلی زیرساخت و کسب و کار درست کار کنند سیستم بزرگ میشود. همین طوری که هست باقی مانده است چون اجازه نفسکشیدن به شرکتهای پایین نمیدهند. تصمیم گیرندگان یا نمیشنوند و یا میشنوند و نمیخواهند تغییرایجاد شود.
او با تاکید براینکه ما میتوانیم راهکار و سند در این حوزه ارائه دهیم، افزود: مطالبه اصلی ما رفع انحصار است. این انحصار باعث شده است انگیزهای برای سرمایهگذاری کوتاه مدت یا بلند مدت نداشته باشیم. این مسأله مهمترین دغدغه ما است. من کشورم را دوست دارم و می خواهم کار در کشور خودم جلو برود و زحمت بکشم. انگیزه من هنوز مانده است. اما برادرم میگوید انگیزه دیگری ندارم و میخواهم از این کشور بروم. این اتفاقی حقیقی است که در این کشور رخ داده است.
میرنظامی ادامه داد: کسانی که دغدغه دارند حرف ما را بشنوند و دوباره سال بعد نیاییم همین حرفها را تکرار کنیم و 13 سال انحصار14 سال بشود. به عنوان کوچکترین عضو از این سیستم مسائلی که دغدغه ما بود بیان کردم. راه حل میدهیم. کمک فنی و بیزینسی میکنیم. به ایجاد اشتغال کمک میکنیم. هر کمکی بخواهند به عنوان کوچکترین عضو حاضرهستیم. دوستان دیگری هم میشناسم که پتانسیل دارند و ما همه کار انجام میدهیم. فقط به ما فرصت نفسکشیدن و کار کردن بدهید. این کمترین چیزی است که میخواهیم.
مدیرعامل شرکت ستاره پیشگام نوران (پی استار) تاکید کرد: گفتنیها گفته شد. آن کسی که دلسوز است شنیده است. امیدوارم سال بعد باشیم و با روی خوش بیاییم. امیدواریم کورسوی امیدی باشد برای کشوری که دوستش داریم. فقط یک همفکری برای ارائه راه حل و حل مشکلات میخواهیم. تنها خواسته ما از دوستان همین است امیدوارم دیر نشود.
“کامبیز قادری” مدیرعامل شرکت سبا پردازش، در این نشست،گفت:
در دنیایی که ایدهآل است، مزیت رقابتی این است که تعدد شرکتها بتواند به processor کمک کند تا تراکنشها جمع شود و در یک نقطهای که process میشود انجام شود و اینها با Merchants ها و consumer در ارتباط باشند
وی افزود:از دو منظر میتوانیم به این مزیت رقابتی نگاه کنیم. اول آن چیزی که باید باشد و آنچه که هست. آنچه که باید باشد حقیقت این است که در تمام نظامهای کسب و کار در سراسر جهان این مدلی که شرکت یا موسسههایی که نامشان را پرداخت یار گذاشتهایم تاسیس میشوند و تراکنشها را هدایت می کنند وکسب وکارهای خرد و middle و گاهی کسب و کارهای بزرگ را جذب میکنند و به آنها خدماترسانی میکنند.
قادری افزود: در هیچ کجای دنیا چنین خطکشیهایی نیست که صرفا IPG و MPG باشد و اصولا پرداخت اتفاق میافتد. چیزی که باید باشد این است. در دنیایی که ایدهآل است، مزیت رقابتی این است که تعدد شرکتها بتواند به processor کمک کند تا تراکنشها جمع شود و در یک نقطهای که process شده انجام شود و اینها با Merchants ها و consumer در ارتباط باشند. مزیت رقابتی این است که می تواند جامعه را به سمت استفاده از پرداختهای الکترونیکی هدایت کند. کسب و کارهای کوچک تا بزرگ را هدایت کند و حتما راحتی برای مردم به دنبال داشته باشد.
او تاکیدکرد: اما حقیقت این است مدلی که در کشور ما راه افتاده است اولا دارای زیرساخت غلط است؛ ما انحصار PSPداریم. یعنی اساسا راه بسته شده است و کسی که در جامعه امروز ما در بین شرکتها بخواهد یک PSP داشته باشد و البته توان فنی، دانشی و مالی آن را هم داشته باشد راهش بسته است. روی انحصاری که وجود دارد مدلی را تعریف کردهاند که نه به لحاظ مالی و جذب مشتری، نه به لحاظ ارائه خدمت هیچ نکتهای نیست که بتوانید بگویید این پرداختیار یا موسسه مالی پرداختیاری میتواند به یک مشتری بدهد که بهترش را نتواند از PSPبگیرد. در حقیقت من هیچ نقطهای به عنوان مزیت رقابتی برای مدل موجود کسب و کار پرداخت یاران نمیبینم.
قادری با بیان اینکه هرکسی که اندک سوادی داشته باشد میداند که این مدل غلط است، افزود: نمیتوانی بگویی یکی پول میدهد و میگوید بیا پیش من و دیگری میگوید پول بده و بیا پیش من. مشخص است که پیش کدام میروند. یا بگویند اینجا تسویه من به روز و لحظه است اما در پرداخت یارها اینطورنیست. واقعا شرم آور است. نظام کارمزد نظام درستی نیست.
وی ادامه داد: بنابراین برای اینکه کاری صورت بگیرد اول باید همه این را قبول کنند که این مدل، مدلی غلط و ناکارآمد است. قدم دوم این است که به اثراتش بپردازیم. نمیخواهیم رگولاتور را تعطیل کنیم. می خواهیم اثرداشته باشد.
مدیرعامل شرکت سبا پردازش اظهار داشت: پرداختها علاوه بر اینکه با یک مدل درست میتواند به کشور کمک کند دو منظر دیگر مغفول است. بخش کسب و کار چقدر میتواند به اشتغال و وضعیت اقتصادی کشور رونق بدهد. اصلا این دوستان وضعیت اقتصادی کشور را نمیبینند. در نظام توتالیته غربِ سرمایه داری هم اینطور نیست که کسب و کار خرد را له کنند.
وی افزود: جوان 20 ساله هستم و میخواهم وارد کسب و کار شوم. یک merchant هم دارم که پدرم است. باید او را از بین ببری. او دانش و تکنیکاش را دارد و میخواهد کاری راه بیاندازد. میشود جلوی جامعهای را از پیشرفت بگیری. حتما باید گردنت کلفت و جیبات پرپول باشد و بعد در این بازار وارد شوی. در آمریکا هم اینطور نیست. در شرق هم اینطور نیست. هیچ کجای دنیا اینطور نیست که طبقهبندی کنند و راه را برملت و جوانها ببندند و بگویند،نخیر نمیشود.
قادری ادامه داد: برای مسئولانی که در حوزه اقتصادی این مسأله تصمیمگیرنده و موثرهستند، متاسفم که اصلا به این موضوع توجه نمیکنند. این مسأله مفسده هم دارد. از آن غافل نباشید. تمام راه کسب حلال را از آدمها میگیرید. چارهای برای آنها باقی نمیماند. عدهای هم آدمهای سودجو هستند. شاید خود آن PSP هم بدش نیاید که آن مفسدهها این سمت بیاید.
مدیرعامل شرکت سبا پردازش گفت: از بحثهای شرطبندی و قمار اطلاع دارید. واقعا حجم بزرگی از ضرر را به اخلاق و جیب مردم وارد میکند. این مدل غلط ناکارآمد فشار وارد میکند. راهکار فقط یک چیزاست. به نظرم استفاده از موسسات، انجمنها، تشکل های دانشگاهی و افراد فعال است تا بیایند و این اوضاع را سامان دهند.
وی افزود: اینکه عدهای هیچ خبری از اوضاع نداشته باشند. سلیقهای عمل کنند یا دردآشنا نباشند راهکار نیست. ما در این مملکت پژوهشکدههای اقتصادی، پلیس فتا، مرکز آمار، شوراهای ضدانحصار داریم که میتواند این انحصار را بکشند. این انحصار اصلا یعنی چه و تا چه مدلی میخواهد پیش برود. فرض کنید یکی آمده است که از 12 PSP ما تکنولوژی بهتری دارد. از همه آنها پولدارتر و بلدتر باشد واشتغالزایی بیشتری کند. بازهم نمیتواند وارد بازار کار شود. در کدام نقطه از دنیا چنین چیزی ممکن است؟ فکر میکنم بایستی به مجلس نوشته شود. اینقدر گفته شود تا بگویند همین که هست بروید پی کارتان یا اگر میخواهند درستش کند بیایند و صحبتهای اهل فن را بشنوند تا به مدل و قانون درستی برسند.
قادری توضیح داد: لزوم شکستن انحصار PSPها، خود حاکمیتی که در بانک مرکزی بود به هرحال قبول کرد و نتیجهاش حضور پرداختیارها شد. اینکه به آن حضور پرداختیاری گله کنیم درست نیست. اما اگر بخواهم راهکاری ارائه دهم این است؛ هدف قرار دادن اصل انحصار و برقراری یک مدل کسب و کار منطبق برروشهای نوینی که در دنیا و منطبق برمنافع ملی و منافع اقتصادی کشور هست.
وی افزود: اگر من بودم این کار را میکردم. اینکه شما به اینماد اشاره کردید میتوانیم به چیزهای دیگری هم اشاره کنیم. همه دغدغهها واقعی است اما میزان بانک پرداخت کشور میآید. این مدل بایستی عوض شود. انحصار بایستی شکسته شود و رقابتپذیرباشد. توسعه کسب و کار برای قشرجوان فراهم شود. شاید سه دانشجو بخواهند کاری راه بیاندازند. یک جایی میتواند بازویی برای سایرشرکتها باشد تا یک صدا شوند و به حل آن معضل اصلی بپردازیم.
قادری بیان کرد: آرزو میکنم کسب و کارها رونق داشته باشد. با این شرایط اقتصادی حاکم هرکسی در هر حوزهای اگر بتواند تلاشی داشته بتواند در کسب و کارش پیشرفت کند. خروج جوانها از کشور مسأله بسیار مهمی است. اینجا کشورخودمان است. حیف است. هرکسی که دستش میرسد باید تلاش کند. در حوزه پرداخت فکر میکنم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید بازنگری کنند و بتوانند یک شرایط مدل کسب و کار پرداخت کشور را سازماندهی کنند. این پیشنهاد است و انجمن پرداخت میتواند به عنوان صدای واحد باشد. این آرزوی من است.
“محسن جابری” مدیرعامل شرکت ایدههای تجارت هوشمند سیمرغ، در این نشست،گفت:
مدل موجود مدل سود آوری نیست و ما با ضوابط کسب و کار مشکل داریم و تحلیلهای وزاری امور اقتصاد و دارایی و صمت در این خصوص متفاوت است.پرداخت یاران آمدند تا هزینههای تراکنش را کم کنند، اما درنظام بانکی حمایتی از این شرکت ها وجود ندارد
کاش فضایی بود که بیشتر درباره توسعه کسب و کارپرداخت یاران صحبت میکردیم. ولی از آنجایی که این دغدغهها و چالشها برای شرکتهای پرداخت یار زیاد شده است و در بازاری که صحبت از توسعه و تحول است شرکتهای پرداختیار احساس ناامنی و نابودی میکنند. پرداخت یاران آمدند تا هزینههای تراکنش را کم کنند اما درنظام بانکی حمایتی از این شرکتها وجود ندارد.
وی افزود: از طرفی اینها برای PSPها تهدیدی نیستند. چون شرکتهای پرداختیار به نوعی بازاریاب شرکتهای PSP هستند. با توجه به اینکه در scale های کوچک تر چابک ترکار می کنند می توانند ارزش افزوده برای PSP ها داشته باشند.
او ادامه داد: فکر میکنم توازن به هم ریخته است. رفتار درستی با اینها نشد. ما قطعا مشکلی با اینماد نداریم. الزامی بود که باید اجرا میشد. اما به هرحال با همین بازار کوچکی که در اختیار پرداخت یاران بود اجرای این الزام بازار پرداخت یاران را از آن چیزی که بود هم کوچکترکرد. مدیرعامل شاپرک گفت تعداد ترمینالهای پذیرنده بعد از اجرای الزام اینماد به یک چهارم کاهش پیدا کرد. یعنی 800 تا در روز به 200 تا تبدیل شده است.
در بازاری که صحبت از توسعه و تحول است شرکتهای پرداخت یار احساس ناامنی و نابودی می کنند. پرداخت یاران آمدند تا هزینههای تراکنش را کم کنند اما درنظام بانکی حمایتی از این شرکت ها وجود ندارد
جابری اظهارداشت: دلایل مختلفی دارد اما به هرحال این ممنوعیت بیشترین فشار را متوجه شرکتهای پرداخت یار کرد. فکر میکنم اگر مقداری دیدگاه را عوض کنند نگاه مهربانانهتری به پرداخت یارها داشته باشند این بازار از حالت تعادل خارج نشود. سازمانهای بالا دستی براساس ماده 7 قانون اجرای سیاستهای اصل 44 مبنی براجرای امنیت و احراز هویت در بازارهای کوچک اینترنتی این دغدغه را داشتند.
مدیرعامل شرکت ایدههای تجارت هوشمند سیمرغ افزود: نامه آقای خاندوزی وزیرامور اقتصادی و دارایی به کمیسیون اقتصادی مجلس مورخ 8 دی ماه سال جاری ( 1400) مبنی برالزام اجرای اینماد برای کسب وکارهای کوچک جالب بود. میگویند برای اینکه تنشی در بازار ایجاد نشود و به صورت تحکمی با این دوستان برخورد نشود تا فضای بازار به هم نریزد، بیاییم از روش حکمرانی نرم استفاده کنیم. خیلی هم خوب است. اگر بخواهیم میتوانیم از استراتژی استفاده کنیم که کمترین ریسک و چالش را برای دوستانی که درگیر این حوزه هستند داشته باشد.
وی ادامه داد: فکر می کنم از آنجایی که مسأله اینماد و احراز هویت و امنیت در فضای مجازی خیلی برای دولت برجسته شد مقداری در حق پرداخت یارها کم لطفی شد و مقداری کمتر مورد توجه قرار گرفتند. امیدوارم با این نشستها و فرصتهایی که فراهم میشود فضای بهتری ایجاد شود تا به این دوستان هم توجه بیشتری شود.
جابری با اشاره به اینکه تمام دغدغهها در این حوزه بیان شد، افزود: معتقدم برای تغییر این اوضاع هیچ راهی جز اصلاح این ساختار وجود ندارد. هرچقدر در این قضیه عمیق میشوم که پرداختیار چه مزیتی میتواند داشته باشد که بتواند بازار پذیرندهها را سمت خودش بیاورد با این ساختار چیزی پیدا نمیکنم. حتی پرداخت یارانی که merchant یا مگا مرچنت در کنار خودشان داشته باشند که باز آن هم دغدغه است. با مسائلی که گفتید تسویه هایی که تاخیردارد. مغایرت هایی که به صورت دستی ایجاد می شود.
وی ادامه داد: یک سازمان بزرگ اگر بخواهد با این مشکلاتی که پرداختیارها دارند کار کند فکر نمی کنم زیاد ماندگار باشد. تعداد زیادی از PSP ها از این gap استفاده میکنند و بازار پرداخت یاران را که این merchant یا مگا مرچنتها را در اختیار دارند به طرق مختلف سمت خودشان هدایت میکنند.
مدیرعامل شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ گفت: علیرغم اینکه میدانیم PSPها مجوز پرداخت کارمزد به پذیرندههای خودشان را ندارند و غیرقانونی است. اما بازهم میدانیم به روشهای مختلف این کار انجام میشود که نامش را بازاریابی و تبلیغات میگذارند. بازار جذابی را برای پذیرندههای بزرگ ایجاد می کنند.
وی افزود: خودم اگر جای آن سازمان بزرگ باشم میگویم چرا باید به سمت پرداختیاری بروم که نه تنها منفعتی برای من ندارد بلکه میتواند در فرایندهای تراکنشی من را دچار چالش کند. از طرفی هم پرداخت یاران با آن نظام کارمزد قدیمی که گفتید چیزی دستش نیست. یعنی منبع مالی خوبی ندارد که بخواهد از آن استفاده کند و بازار خودش را حفظ کند. به نظرم رقابت، رقابتِ نابرابر و غیرمنصفانه ای است.
شرکتهای پرداخت یار برای PSPها تهدید نیستند. چون این شرکتها به نوعی بازاریاب شرکتهای PSP هستند. با توجه به اینکه در scale های کوچک، چابک ترکار می کنند میتوانند ارزش افزوده برای PSP ها داشته باشند
جابری درخصوص مطالبات پرداخت یاران و چگونگی متمرکز شدن برای داشتن صدای واحد در این حوزه گفت: به اصلاح ساختار کارمزد نیاز داریم. فکر میکنم توان مالی شرکتهای پرداخت یار را در این بازار نابرابر شاید بتواند مقداری افزایش دهد. انتظار میرفت بعد از آمدن بحران کرونا در کشور سهم IPG و MPG ها خیلی بیشتر شود. اما این اتفاق نیفتاد. 8درصد است که از این میزان 5/2 درصد در اختیار پرداخت یارها است.
وی افزود: در همین نمایشگاه خودمان ببینید چقدر در دستگاههای POSدر مدلهای مختلف با قیمتهایی که علیرغم تورم نسبت به سالهای گذشته پایین ترآمده اند. پذیرنده ها و مشترهای را ترغیب میکنند که بیا و از دستگاه POSاستفاده کن. از طرفی در مورد اصلاح ساختار نظام مالی کشور، رفتن به سمت تحول دیجیتال و عمیق شدن در فینتک شعار میدهند. میگویند برنامه ما این است که فینتک را در لایه های بیشتری اجرا کنیم. من این فضا را نمیبینیم. همچنان اصرار برروال قبلی وجود دارد که نمیگویم سنتی است اما دیجیتال هم نیست. روال همان الکترونیکی شدن فرایندها همچنان آنجا متمرکز است و تا حدودی هم ایستاده است. این فضا باید عوض شود.
جابری اظهارداشت: امیدوارم بودم درباره ظرفیتها بیشتر صحبت شود که فرصت نشد. میخواهم بگویم فضای فین تک در کشور مدتی است راه افتاده است. «اینشورتک» تقریبا در کشورما در ابتدای راه است. کارهایی انجام شده است که امیدوارم پرداختیارها به عنوان بازو و اهرمی در کنار حوزه اینشورنس بتواند برای مردم جامعه خلق ارزش ایجاد کند.
علیرضا الفت، مدیرعامل شرکت اباپی در این نشست تخصصی، گفت:
تغییراتی که اتفاق افتاد تا این مدل از پرداخت یاران به دست آمد تغییراتی نبود که مطلوب کسب و کار باشد. عدهای برای حفظ منافع خاصی در حوزههای مختلف و تشکیلاتی که با گذشت زمان به وجود آمد به دنبال ایجاد یک ساختاری بودند که عملا بتوانند منویات خود را در آن تصور کرده و به وجود بیاورند.
مدیرعامل شرکت اباپی افزود: مدلی که به وجود آمد را در کجای دنیا میشود مشاهده کرد؟ ما معمولا به دنبال best practice میگردیم. از آنها تبعیت میکنیم و اشکالات را بررسی کرده و راه حل پیدا میکنیم و به یک مدل پایدار میرسیم. اگر یک مدل پایدار و مناسب نباشد عملا مشروعیتاش را از دست خواهد داد. ضمن اینکه قبل از آن اتفاق بدتری میافتد. کسانی که در این حوزه وقت میگذارند و تفکر میکنند عملا از این حوزه و محدوده بیرون میروند. تعدادی هم مجوز پرداخت یاری صادر شده است. اما مدل تشویق کننده نیست. ترغیب کننده است.
وی با بیان اینکه جوانان نوآوری که تفکر خوبی دارند به سمت آن جذب میشوند ادامه داد: اما وقتی به کار نزدیک میشوند متوجه میشوند که به شدت موانعی برسر راه آنها وجود دارد. یک کسب و کار با چه چیزی زنده میماند؟ با سرمایه تلاش میکنیم کسب و کار را جلو ببریم اما وقتی منابع مالی تمام شود سرخورده میشویم و از آن کسب و کار دور میشویم. نوآوری و خلاقیت هم از بین میرود.
مدیرعامل شرکت اباپی گفت: در این مدل کسب و کار پرداخت یاران با توجه به تقسیمبندی که صورت گرفت و رعایت نشد این سرخوردگی کم کم به وجود میآید. کسی که به او ارائه خدمت میکنیم آیا بعد از به بلوغ رسیدن کسب و کار مایل است با ما ادامه دهد؟ مدل شکنندهای است. عدهای را با نوآوری، خلاقیت و سرعت بالا جذب میکنیم. چیزی که الان در ساختارهای بزرگ و فربه وجود ندارد برایش سرویسهای جدید به وجود میآوریم. روش پرداخت را تسهیل و کاهش هزینه میدهیم تا بتواند با هزینه پایینتری به پولاش برسد. چون امر عقلایی است. اگر تراکنش هزینه کمتری را در حوزه الکترونیک نسبت به تراکنش دستی نداشته باشد. مردم ترجیح میدهند به صورت دستی پول را جا به جا کنند.
الفت افزود: بعد از مدتی کسب و کاری که آمده و برایش تسهیلات ایجاد شده است بزرگ شده و به بلوغ میرسد. چرا باید با من ادامه دهد که از او کارمزد میگیرم. چرا پرداختی که ایجاد میشود کارمزدش به حوزههایی میرسد که قبلا تعریف شده است زیرساختاش را به وجود آوردهاند و آن زیرساخت را به عنوان حاکم و ارائه دهنده و جاری کننده استراتژی جلو میبرند.
وی ادامه داد: مدل این کسب و کار مزیت رقابتی در مدل ایجاد شده نداریم. اما خود این کسب و کار مزیت رقابتی بزرگی دارد. چابکی و نوآوری که در همه جای دنیا مشاهده میشود. حال میخواهیم اسم آن را پرداخت یاری، فناوری مالی یا فینتک و توسعه نرم افزاری بگذاریم. غافل شدن از این حوزه هم رقابت را در سرویسدهی پایین میآورد و هم به هرحال نوآوری را از بین میبرد. مدل کسب و کار با حالت تعریف شده هردوی اینها که مزیت رقابتی و شاید حتی مزیتنسبی حوزه پرداخت یاری هستند را سرکوب میکند.
وقتی ساختار، از پایه معماری درستی نداشته باشد قاعدتا وصلهزدن روی آن عیبها را پوشش نمیدهد و مشکلات از جای دیگری بیرون میزنند. بازنگری کلی لازم است. ساختار و مدل موجود سودآور نیست و فراری دهنده است
الفت درپاسخ به این سوال که آیا این مدل در شرایط فعلی قابل تصحیح است، توضیح داد: وقتی ساختار، از پایه معماری درستی نداشته باشد قاعدتا وصلهزدن روی آن عیبها را پوشش نمیدهد و مشکلات از جای دیگری بیرون میزنند. بازنگری کلی لازم است. ساختار و مدل موجود سودآور نیست و فراری دهنده است.
وی افزود: از سال 82-83 که بحث دولت الکترونیک به میان آمد و مباحث مطرح شد نکته خوبی وارد آییننامههای اجرایی شد که اگر کسب و کاری میخواهد از این زیرساخت استفاده کند نمادی داشته باشد. شرکتهای بزرگی در دنیا هستند که عملا اطمینان را ایجاد میکنند.
وی ادامه داد: در بحث امنیت وب سایت وقتی وارد میشوید شرکتهایی هستند که ارائه خدمت میکنند و لوگوی آنها را دریافت می کنی تا merchant و سرمایه گذار به اعتبار آن لوگو با اطمینان بیشتری بیایند.
مدیرعامل شرکت اباپی گفت: موضع وزیر اقتصاد با مواضع وزیر صنعت و معدن با هم متفاوت است. این تشدد در سطح بالای مملکت به چه دلیلی وجود دارد. آیا فکر نمیشود؟ مدل از زمان حکیمی زیرساخت نداشته است. حالا به یک جایی تبدیل شده است که میخواهند روی آن وصله بزنند. باز فهم درستی از مدل شکل نگرفته است. دو جوان آمدهاند و در این زمینه با هم بحث میکنند. حتی بحثهایشان چالشی شده است. در این میان کسب و کارهایی که وسط هستند چه کنند. فرارمغزها را ادامه میدهیم و به کشورهایی صادر میکنیم که از آنها به عنوان دشمنان انقلاب نام میبریم.
وی افزود: یک چیزی به نام اینماد جلو میآید. ساختارشرکتهای پرداختیار برکسانی که نمیتوانستند مجوزهای سخت کسب و کار را طی کنند که الان روی آنها به عنوان تسهیل کسب و کار صحبت میکنند. اگر قرار باشد 10 دقیقهای کسی را احراز هویت کنیم. شما که به عنوان مرکز گسترش تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن اینجا نشستهای آیا اصلا اتوریته ورود به claim هایی که در حوزه اینماد صورت میگیرد داری. اگر داری 8میلیون دلار یکجا، 80 میلیون تومان یک جا، تعداد متعددی از جمله در آمازون ایران کلاهبرداری صورت می گیرد.
الفت ادامه داد: اینماد، تجارت الکترونیک تو اینجا به عنوان مدعیالعموم وارد میشوی. آیا تو یک انجمن قانونی مثل انجمن پرداخت هستی و میتوانی برابر قانون آیین دادرسی کشوری از طرف زیان دیده وارد شوی و claim کنی. نمیتوانی. جایگاهات این است که به عنوان ناظر نشستهای و پول میگیری تا نماد بدهی. اما هیچ مسئولیتی را قبول نمیکنی.
مدیرعامل شرکت اباپی اظهارداشت: سبک مدیریت ما در کشور به این سو رفته است که اگر ناکارآمدی اتفاق افتاده و کوتاهی کردهایم و به آن فکر نکردهایم دنبال مقصر میگردیم. مرکز کنترل بیرونی پیدا کنیم و گردن او بیاندازیم. یا مینشینیم جلوی مطبوعات و رسانهها می گوییم به این و یا آن دلیل بود و من کوتاهی کردم.
وی افزود: بحث قمار و قانون مبارزه با پولشویی بحثی است که اینماد براساس آن اجبار شده است. در مبحث پولشویی و قمار آیا صرفا پرداختیاران بودند؟ قرار نبود PSPها ، IPG و MPG ،کارت به کارت و حتی کیف پول را انجام دهند. اکنون می بینیم همه را PSPها انجام میدهند. کیف پول را هم پرداخت یاران باید انجام دهند. بانکها باید مجوزهایاش را بگیرد. راهبر کیف پول پرداخت یاران شوند.
الفت ادامه داد: مباحث پولشویی روی آن آمده است. باز توصیفات غلطی کردهاند. اصلا با هم تناسبی ندارد. اما معمار سیستم متاسفانه اصلا به زیرساخت سیستم احاطه ندارد. پولشویی اتفاق افتاد. چرا گردن پرداخت یار بیچاره را میگیری. قبلا هم گفتهام اما باز همینجا تقاضا میکنم که لطفا برای اینکه مشخص شود و این انگ و ننگ از پرداخت یاران بردارید تحقیق و تفحصی روی مباحث پمپاژ، رسوب و غیره انجام دهید. نمیخواهد به ما بدهید. شما آدمهای خوبی هستید و ما به عنوان مسئولان مملکت به شما اعتماد داریم. خودتان بروید و ببینید چه اتفاقی افتاده است.
مدیرعامل شرکت اباپی اظهارداشت: PSP ها با حوزه تراکنش کشور چه کردهاند. راهکار بدهید. باید نقاط کلیدی را پیدا کنیم که مشکلات کجاست. نیاز به بازنگری کلی داریم. مدل کسب و کار را باید تغییر بدهیم. سودآوری در مدل کسب و کار را در نظربگیریم. ضمن اینکه نوآوری که در بدنه لَختِ PSPها وجود دارد (به عنوان آدمی که مدتی در این سیستم مدیریت کردم) یک مشکل درنرم افزار یا یک مشکل در پردازش و تراکنش Processor که اتفاق میافتد در یک PSPحداقل 20-30 روز طول میکشد.
وی افزود: این باعث عددهای بزرگی در حوزه مغایرت میشود، یک کسی با استفاده از باگی که ایجاد شده است سواستفاده میکند و کلاهبرداری میکند. PSP میگوید پولش را میدهیم صدایش در نیاید. اما من در کسب و کار پرداختگری این کار را نمیکنم. به سرعت رصد میکنم اما از آن طرف پول ملت را میخواهم بدهم تاخیردارم. تسویه مستقیم نداریم. مغایرت پیش میآید 30 روز طول میکشد. در صورتی که من راه بهتری دارم.
الفت ادامه داد: مدل با همه آسیب شناسیها نیاز به تغییرساختاری دارد. این اراده را میبینم که پرداختیارها و کسانی که در این حوزه کار میکنند اینقدر خسته کنند که خودشان رها کنند و بروند.دقیقا این جمله را شنیدهایم. اقبال نسبت به دستگاه POS و پرداخت فیزیکی در دنیا کم میشود. فقط در کشوری مثل ایران است که شرکتهای بزرگ تولیدکننده POS میگویند چند تا میخواهید و ما هم خریدهای بزرگ میکنیم و خوشمان هم میآید.
سبک مدیریت ما در کشور به این سو رفته است که اگر ناکارآمدی اتفاق افتاده و کوتاهی کردهایم و به آن فکر نکردهایم دنبال مقصر میگردیم. مرکز کنترل بیرونی پیدا کنیم و گردن او بیاندازیم. یا مینشینیم جلوی مطبوعات و رسانهها می گوییم به این و یا آن دلیل بود و من کوتاهی کردم.
مدیرعامل شرکت اباپی درباره اینکه در اوضاع فعلی مطالبه اصلی پرداخت یاران چگونه باید باشد، اظهار داشت: مبحثی همیشه در بین منتقدین حوزه اقتصادی کشور مطرح میشود که 30 درصد از اقتصاد کشور دست بخشخصوصی است. موضوع حاشیهداری است. وقتی این اتفاق میافتد کشورهای بزرگی مثل ژاپن و امریکا تعداد کارکنان دولت کمتر از نیم درصد یا یک دهم درصد است. شاید در ژاپن با حدود 300-400 میلیون نفر جمعیت تعداد کارکنان دولت زیر 500 هزارنفر باشد. در کشور ما 2و 7 دهم میلیون نفر دریک نگاه است. از نگاهی دیگر حدود 4 و نیم میلیون نفر و از نگاهی دیگر حدود 6 میلیون نفر است.
وی افزود: بانکهای ما اصطلاحا خصوصی شدهاند اما اصالتا دولتی هستند. خصوصیسازی انجام شده است اما اصل 44 یک اصل 43 هم داشت که مورد توجه قرار نگرفت. یعنی باید رفاه در حدی برای مردم ایجاد شود که توان شرکت در خصوصیسازی را داشته باشند. بنابراین اول اصل 43 را گذاشتند و بعد گفتند بعد از اجرای اصل 43 ، اصل 44 اجرا شود. این اتفاق در کشور نیفتاد. وقتی من در جیبم پول ندارم که بخواهم با اضافه آن در خصوصیسازی شریک شوم چه کسی این کار را میکند. همان کسی که خصوصیسازی را انجام میدهد. بنابراین خصوصی یک بازی بیشتر نبوده است.
مدیرعامل شرکت اباپی ادامه داد: اینجا سمت شاپرک آمدهایم. بانکها آمدند و شاپرک ایجاد شد. با توجه به اینکه اکثرکسانی که در حوزه پرداخت یاری هستند جوانهایی هستند که اطلاعات حقوقی و قانونی ندارند شاپرک را برای خودشان یک رستم کردهاند. شاپرک شرکتی است متشکل از سهام داران بانکها، شاپرک خودش را به یک رستم با حالت عرض اندام کردن تبدیل کرده است. خودش را در حد regulator هم میخواهد جا بزند.
الفت اظهارداشت: اگر بخواهیم تغییراتی ایجاد کنیم مفروضات هم باید درست باشد. برای اینکه کسب و کار را اصلاح کنیم نرویم دنبال اینکه 5 میلیون وام بگیریم. یا اینکه بیمه نکنیم. وقتی مفروضات را درست کنار هم میچینیم میدانیم چه چیزی میخواهیم. دنبال این هستیم که در این کسب و کار حیات داشته باشیم و پویایی خود را حفظ کنیم. بین مفروضات و آن چه که میخواهیم باید چه کنیم؟ آقایان وزیر صنعت و معدن، وزیر اقتصاد و مجلس محترم در این قضیه ورود کنید و انحصار را از این حوزه خارج کنید. اگر شاپرکی به وجود آمده است و نماینده نهاد بانکی است و تراکنش برای تسهیل امور بانکی انجام میشود، شاپرک متعلق به چندبانک- که عملا صاحبان PSPها هستند نباشد. منِ پرداخت یار میتوانم یکسری شرایط بگذارم و بگویم شما هم میتوانید در شاپرک سهام بخرید. بعد همان کارمزد را پخش کنیم.
وی افزود: درخرداد ماه نزدیک به 5/3 میلیارد تراکنش داشتیم. 3 صفر مقابل آن بگذارید میشود عددی که در اینجا برای کارمزدهایاش گردش پیدا میکند. این عدد بسیار بزرگی است. 5/97 درصد سهم را 12 شرکت میبرند، پس سهم نخبگانی که از آنها حمایت میکنند چه میشود؟ پس من میخواهم به عنوان پرداختیار در شاپرک حضور داشته باشم. چند نفری با هم جمع میشویم و مبلغی را جور می کنیم و میخواهیم در شاپرک حضور داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت اباپی ادامه داد: یکی از راهکارهای بزرگ ما این است، در کنار یکی از کسانی که اینها را به سرویسهای بانک مرکزی هدایت میکند حضور داشته باشیم. نمیخواهند این کار را بکنند حداقل ما را در ساختار تراکنش ببرند تا از روی مجموعه Switch خودت مستقیم انجام دهیم. چرا باید برویم با PSPها قرارداد ببندیم. PSP متعلق به بانک است. خودت هم سهام دار بانک هستی. بنابراین PSP هیچ کجا دست خودش را زیر ساطور نمیگذارد. واقعا خیلی عاقلانه است. دوستانی که در اینها به مغایرت فکری میخورند اصلا مسأله را ساختاری بررسی نکرده اند و مفروضاتشان غلط بوده است.
او بیان کرد: پس من در شاپرک میآیم و تراکنشم را مستقیم انجام دهم و کارمزدم را هم مستقیم بگیرم. شفافسازی در تصمیم گیریهای این حوزه در بانک مرکزی با حضور تصمیم گیرندگان و بازیگران این حوزه باید باشد. من نمیتوانم روی صندلی بنشینم و بعد تحلیل کنم که مشتریان بازار تمایل به این دارند. از روی صندلی ات بلند شو. دوباره میتوانی روی این صندلی بنشینی.
الفت افزود: انجمن پرداخت الکترونیک تشکیل شده است. این را به عنوان یک مشاور امین در کنار خودت قرار بده و تصمیم گیریها را انجام بده. قاعدتا شاپرک هم باید از مواردی که تصمیم گیری میشود از regulator که در سطح بانک مرکزی است تمکین کند. اگر این دو مقوله کلیدی و یک مقوله انحرافی که گفتم (کارمزد و تراکنش مستقیم پرداخت شود و به همان صورتی که با PSP رفتار میشود با پرداخت یار رفتار شود) داشته باشیم. کسب و کار حوزه پرداخت یاری میتواند تحول بسیار عظیمی را در کاهش قیمت پول در کشور ایجاد کند. یعنی جا به جایی پول برای مردم هزینههای ناجور را نداشته باشد. گردش پول نادرست در کشور باعث تورم میشود.
وی گفت: به عنوان یکی از آحاد ملت ایران و کسانی که این مرز و بوم را شکل میدهند و در راس همه مسائل کشور هستند توصیهای دارم. اگر واقعا میخواهید ایران اسلامیِ آزاد و آباد داشته باشیم و با عزت باشیم دوستان فقط به منافع ملی فکر کنند. در این صورت است که پاک دستان کشور را مدیریت خواهند کرد و مردم هم راضی خواهند بود. مردم از ما شروع میشود